Een gulzige of gezegende kerst?

We weten allemaal dat langzaam eten beter voor ons is. Ons lichaam krijgt de kans te registreren wat er binnenkomt, waardoor er een signaal wordt afgegeven, na 15 a 20 minuten, om te stoppen met eten. Volgens de islamitische traditie is er zelfs een speciale manier van zitten, waardoor een derde van de maag geblokkeerd wordt. Zo ontstaat er sneller het verzadigd gevoel. Bij het opstaan, voel je een wonderlijke leegte. De volheid krijgt ruimte en er ontstaat evenwicht.

Bang om te eten?

Te snel en teveel eten kan een manier zijn om gevoelens niet te willen voelen. Niet-eten is de angst om controle over je lichaam of over jezelf te verliezen. En zo is kerst voor een heleboel mensen een periode van stress. Eet-stress. De dagen voor kerst is het vaak druk; op het werk, op school, de voorbereiding voor kerst, enz. Een stukje bewustwording van hoe we ons voelen, kan ons helpen om te genieten van de kerstmaaltijd, zonder een schuldgevoel te ontwikkelen over ons eetgedrag.

Oefening voor je kerstmaaltijd

De boodschappen en de voorbereidingen zijn inmiddels een feit. Toch kun je, zonder de ingrediënten of gerechten te veranderen, genieten van je maaltijd zonder je schuldig te voelen over wat je eet. Denk alvast na over wat je straks gaat eten. Het voedsel heeft een hele weg afgelegd en er zijn een heleboel mensen betrokken bij het proces van productie. Mensen met hun eigen leven en hun ups en downs, net als jij. Wees dankbaar voor het voedsel dat je hebt uitgekozen en bemerk de overvloed in je leven op. Wat een rijkdom.

Neem een moment van stilte, die kun je delen met je tafelgenoten. Een diepe ademhaling is voldoende om innerlijke ruimte en acceptatie te voelen. Erken wat je voelt. Laat eventuele spanning los, zelfs positieve spanning zoals opwinding door het feestgedruis. Je lichaam kan het voedsel en de voedingsstoffen beter opnemen als je ontspannen bent en zal ook aangeven welke gerechten goed voor je zijn. Misschien kies je producten die calorie- of koolhydraat rijk zijn en die normaal ‘not-done’ zijn. Hoe voel je je hierover? Denk je al aan wat je moet doen om het eraf te krijgen? Merk je innerlijke criticus en het angstige en schuldige deel in je. Vergeef jezelf.  Daar is de maaltijd een ideaal moment voor. Vergeven is loslaten. Loslaten is licht worden. En kerst…gaat tenslotte over ‘licht’ en ‘vergeving’.

Ik bied jou lichtheid aan en een vergeven en gezegend kerstfeest.

Geplaatst in Blog permalink

Over Samira Ahale

Samira Ahale (1977) is mindfulness- en transpersoonlijk coach en pilatesdocente. Ze helpt mensen in de Marokkaanse Huiskamer voor Mindfulness in Paterswolde in hun zoektocht naar (innerlijke) vrijheid. In haar unieke coaching traject Mini Mindfulness in 3D helpt ze mensen de oorzaak van hun innerlijke onvrede zichtbaar te maken, zodat ze in slechts drie sessies inzicht krijgen, loslaten en vergeven. Het gevolg is een sterkere ik-grens en meer ruimte voor mooie dingen in het leven. En meer vreugde, vrede, vrijheid en vertrouwen.

Geef een reactie