Bye bye Hernia

Iedereen heeft wel eens rugklachten. Het is meestal de reden waarom mensen beginnen aan Pilates. Het is bekend dat een sterke core zorgt voor een betere lichaamshouding. Sterke buik- rug- en bekkenbodemspieren ondersteunen de wervelkolom. Kracht ontmoet flexibiliteit. Het gaat om de samenwerking en het vinden van het een innerlijk evenwicht. 

Gewone rugpijn

Het trainen van de core spieren vormt de kern in de Pilates lessen. Deze spieren ondersteunen je rug, je buik en het bekken. Andere woorden zijn: het spier korset, powerhouse of transversus abdominis. Het spier korset kun je vergelijken met een middeleeuws korset wat je goed strak trekt. Dit doe je door tijdens een uitademing je navel naar binnen te trekken. Voor alle activiteiten, zelfs het zitten, is het belangrijk om deze meest diepliggende spieren aan te spannen zodat je wervelkolom ondersteunt wordt. Het verbetert je houding. Rugklachten verhelpen, verminderen of voorkomen doe je door deze core spieren regelmatig te trainen.

Hernia

Soms is de balans dusdanig verstoord dat de wervelkolom scheef belast wordt. Vaak is er dan sprake van verklevingen die veroorzaken dat de tussenwervelschijven scheef belast worden; dit werkt een uitstulping in de hand, wat tot een hernia kan leiden. Vaak merken mensen dit door een uitstralende pijn in een been. Hoe langer dit proces doorgaat, des te langer duurt de revalidatie.

Tussenwervelschijven hebben belasting nodig om zich daarna in ontspanning (soms is het beste plat liggend; en dat hoeft maar heel kort) weer vol te zuigen. Om de rug na een uitstulping weer sterk te krijgen, is het dus van belang de spieren en banden weer symmetrisch te krijgen en de tussenwervelschijf weer vol is.

De fysio

Een fysiotherapeut kan helpen de rug weer recht te krijgen en beweging in de maximale range of motion zorgt voor de beste balans. Hou je niet in bij het hardlopen maar zwaai lekker met je armen of ren een heuvel af. Spring, dans, beweeg en huppel. Het voorkomt rugklachten.

To the point Fysiotherapie

Met Inge Mulder van To the Point Fysiotherapie drink ik graag een kopje thee en praten we over de anatomie van het lijf. Het zijn leerzame momenten voor mij als pilates trainer en klachten (anoniem weliswaar) van pilates deelnemers kan ik op tafel leggen. Ze heeft ervaren wat pilates voor lijf doet op gebied van balans en kracht en ze verwijst dan vaker cliënten naar mijn lessen. Op zoek naar een fysio die kijkt naar het grote geheel, dan ben je bij Inge aan het goede adres. www.tothepointfysiotherapie.nl

Train in groepsverband boek een personal sessie

info@spiritandmoves.nl

Geplaatst in Blog permalink

Over Samira Ahale

Ik ben Samira Ahale en begeleid drukbezette vrouwen en moeders in het maken van keuzes. Ik help ze bewust te worden van hun grenzen en help ze hun eigen ruimte in te nemen. Ik help ze de nee’s, die ze onbewust belemmert, om te buigen naar een JA. Zodat ze hun talenten, op welk gebied dan ook, ten volle benutten en een positief leven krijgen.

Geef een reactie